Hibrid hajtás

Hibrid hajtás

A vadonatúj Toyota Yarisban a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtása is elérhető, amelynek révén városi forgalomban akár 80%-os tisztán elektromos, fogyasztás és károsanyagkibocsátás-mentes üzem sem elképzelhetetlen. A rendszer hatékonyságáról az optimalizált méretű, tömegű és hatásfokú új komponensek gondoskodnak, amelynek révén a vadonatúj 1,5 literes Hybrid Dynamic Force motor minden korábbinál kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és károsanyagkibocsátást kínál, miközben még tovább nőtt a teljesítmény és a forgatónyomaték. Ha mindez nem volna elegendő, a tisztán elektromos, emissziómentes üzem tartománya is számottevően nőtt: akár 130 km/órás sebességig elérhető.

Az új Yaris a legmodernebb, negyedik generációs Toyota hibrid technológiát használja, és a korábbiaknál kisebb, könnyebb és jobb hatásfokú, új komponenseket alkalmaz. A mérnökök célja egy olyan élvezetesebben vezethető autó megalkotása volt, amelynek hangolása és kalibrálása tökéletesen megfelel az európai utaknak, kisebb fogyasztású hajtáslánccal. Az adatok pontosan tükrözik erőfeszítéseik eredményeit. A motorteljesítményt úgy növelték 16 százalékkal – (116 LE teljes rendszerteljesítmény), a 0-100 km/óra gyorsulás ideje (9,7 mp) 15 százalékkal javult -, hogy mindemellett a hajtáslánc 20%-kal takarékosabbá vált. A jármű tisztán elektromos (emissziómentes) üzemi tartománya 130 km/órára bővült, városi forgalomban huzamosabb ideig képes benzinmotor nélkül haladni. Így a vezető az akkumulátoros elektromos járművek számos előnyét élvezi, ráadásul az akkumulátor töltése miatt sem kell aggódnia. A CO2-kibocsátás 85 g/km-re csökkent, a WLTP norma szerint mért, vegyes ciklusú üzemanyag-fogyasztás mindössze 3,7 l/100km (20%-kal kedvezőbb, mint korábban.) Korábban egyetlen Toyota modell sem ért el ilyen kedvező értékeket, ami tökéletesen mutatja, hogy a hibrid elektromos technológia még takarékosabb üzemet valósít meg a menetdinamika romlása nélkül.

A hibrid hajtáslánc mind a négy fő komponense hozzájárul a Yaris kedvezőbb vezethetőségéhez:

  • a vadonatúj Hybrid Dynamic Force benzinmotor, amely ebben a modellben mutatkozik be elsőként;
  • az új lítium-ion akkumulátor csomag;
  • a vadonatúj hibrid erőátviteli egység;
  • valamint a teljesítmény-szabályozó egység.

1,5 literes Hybrid Dynamic Force motor

 

A vadonatúj 1,5 literes Hybrid Dynamic Force motor ugyanannak a TNGA motorcsaládnak a tagja, mint a Toyota Corolla és C-HR modellekben megtalálható, 2,0 literes, négyhengeres egység. Hosszú löketű, 14,0:1 sűrítési viszonyú motorról van szó, amely nagysebességű égést biztosít jobb hő- és nyomásszabályozás mellett. Mindez hozzájárul a motor kiemelkedően magas termikus hatásfokához (40%), azaz ahhoz, hogy az üzemanyagban rejtőző energiapotenciált a lehető legteljesebb mértékben kiaknázza. Ahogy a Toyota többi hibrid benzinmotorja, ez is Atkinson-ciklus szerint üzemel. Ebben a szívószelepek hosszabban maradnak nyitva, ami késlelteti a sűrítési ütemet. A motor ennek köszönhetően magasabb hatásfokon, takarékosabban üzemel, ám csökken a teljesítménye. Az új motor ennek ellenére 93 LE / 68 kW csúcsteljesítményre képes, maximális forgatónyomatéka 120 Nm, amit már alacsony fordulatszámon (3600/perc) lead. A háromhengeres konstrukció a zajszintet is csökkenti. 4000/perc fordulatszámon a motor ugyanúgy teljesít, mint egy négyhengeres 3000/percnél; azaz nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot ad le, csekélyebb zajszint mellett.

A sebességváltó automata e-CVT – elektromos, fokozatmentes sebességváltó –, amely lineáris gyorsítási érzetet és csendes működést biztosít.

Új Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force motor
Új Toyota Yaris Hybrid

Villanymotor/generátorok

 

Az új Yaris hibrid rendszerében két motor/generátor egység működik – az MG1 és az MG2. Az MG2 az első kerekekkel áll kapcsolatban, képes a jármű hajtására. Az, hogy a villanymotor milyen fordulatszámmal hajtja meg a kerekeket, meghatározza azt a legnagyobb sebességet, amellyel a gépkocsi elektromos üzemben (EV) haladhat. Az MG2 ezért kulcsfontosságú szerepet játszik az autó emissziómentes haladása szempontjából.  Az MG1 a benzinmotor indításában, illetve az akkumulátor töltésére használt elektromos energia előállításában jut szerephez.

Lítium-ion hibrid akkumulátor

 

Az új Yaris lítium-ion hibrid akkumulátort alkalmaz, a korábbi 144 helyett 177,6 V feszültséggel. A cellák száma ezzel párhuzamosan 120-ról 48-ra csökkent. Jelentősen (befelé 100, kifelé 50 százalékkal) javult a töltésáramlás. Az akkumulátor energiasűrűsége jóval nagyobb, így helyigénye és tömege (-12kg) is kisebb lehetett. Kompakt méreteinek köszönhetően az akkumulátor a 12V-os akkumulátorral együtt elfér a hátsó ülések alatt, így nem rabol helyet a csomagtartóból.  A lítium-ion akkumulátor technológia alkalmasabb a töltésáramlás biztosítására, ami kulcsfontosságú az új Yaris városi közlekedésben mutatott, lenyűgöző elektromos (EV) teljesítménye szempontjából.

Új Toyota Yaris akkumulátor
Új Toyota Yaris Hybrid

Hibrid erőátviteli egység

 

A vadonatúj hibrid erőátviteli egység kisebb és könnyebb elődjénél; a két motor/generátor nem egymás mögött, hanem külön tengelyeken kapott helyet, így az egész egység mintegy 37 mm-rel keskenyebb lehetett. A 2. számú villanymotor/generátor (MG2) egység új, szegmentált tekercseket alkalmaz az állórészben, ami még kompaktabb méretet eredményez. Az első kerék hajtásakor a villanymotor legnagyobb teljesítménye 59 kW, maximális forgatónyomatéka 141 Nm, a legnagyobb fordulatszám 17 000/perc. A megoldás elsődleges előnye a sokkal nagyobb teljesítmény: a benzinmotor akár 130 km/óra sebességig leállítható, a jármű képes tisztán elektromos üzemben haladni. Az egység a koszorúkerék által meghajtott, új olajszivattyút is alkalmaz, amely a fogaskerekeket és a 2. számú villanymotor/generátort egyaránt ellátja kenőanyaggal.

Teljesítmény-szabályozó egység

 

A teljesítmény-szabályozó egységen átfolyó legnagyobb áramerősség akár 100 A lehet; az egység az akkumulátor 177V feszültségét 580V-ra alakítja át, miközben az inverter tranzisztoros szabályozásának köszönhetően az egyenáramból váltóáramot állít elő. A tranzisztorok hatásfokát befolyásolja hőszabályozásuk: a függőlegesen elrendezett tranzisztorok mindkét oldalon hűthetők, ami pontosabb hőszabályozást, ebből adódóan pedig magasabb frekvenciájú (akár 10 000/mp) áramirány-váltást tesz lehetővé. Ez nagymértékben hozzájárul a rendszer hatásfokához, illetve a villanymotor felé irányuló teljesítményátadáshoz. A teljesítményszabályozó egység a hibrid akkumulátor 177V feszültségű áramát átalakítva állítja elő a segédrendszerek működtetésére szolgáló 12V-os áramot.

Új Toyota Yaris CPU
Új Toyota Yaris CPU

Teljesítménymegosztó egység

 

A teljesítménymegosztó egység a hibrid rendszer lelke: ez szabályozza az egyes komponensek közötti együttműködést. Ez teszi lehetővé, hogy a gépkocsi párhuzamos hibridként működjön, és a 2. számú motor/generátor egymaga vagy a belső égésű motorral együtt hajtsa a gépkocsit.

Az új Yaris egy 1,5 literes benzinmotorral is rendelhető. Ehhez hatfokozatú kézi sebességváltó, vagy széles áttételi tartományú (W) első fokozattal szerelt, fokozatmentes sebességváltó (W-CVT) társulhat. A benzinmotor alapvetően ugyanaz a háromhengeres egység, ami a hibrid hajtásláncban is megtalálható. A versenytársak kis lökettérfogatú turbómotorjaihoz viszonyítva kedvező károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást kínál. Több európai piaccal együtt hazánkban is az előző generációs Yarisban alkalmazotthoz hasonló, egyliteres, háromhengeres benzinmotor az új Yaris belépő erőforrása.

Tapasztalja meg az új Toyota Yaris által nyújtott élményt Ön is egy tesztvezetés során. Látogasson el márkakereskedésünkbe (SzolnokJászberény, Eger), vagy keressen fel minket online, ahol felkészült értékesítőink készséggel állnak az Ön rendelkezésére.